Kampanjerna

Det började med ”Operation Vin”, en flera decennier lång kampanj för att lära svensken dricka vin istället för sprit till maten. Därefter har många andra kampanjer tagit vid – alltid med målet att sprida kunskap om folkhälsan och människors relation till alkohol.

KAMPANJERNA

Att prata om Systemet

”Operation vin”, ”Spola kröken” och ”Den amerikanske experten”. Genom historien har Systembolaget stått bakom en lång rad uppmärksammade…

KAMPANJERNA

”Operation vin”

Året är 1957 när vin på allvar ska bli en del av folkhemmet. Systembolaget drar igång en informationskampanj för att få svenska folket att lära sig…

KAMPANJERNA

”Bårdå ro’sch”

Schatå’ marrgå, Schatå’ motån’g råttschi’ld och Schatå’ lato’r. Ser det ut som rena snurren? Med det ökade intresset för vin avslöja…

KAMPANJERNA

Spola kröken

Få svenska informationskampanjer har fått ett sådant genomslag som Spola kröken. Men egentligen skulle kampanjen heta något helt annat.

KAMPANJERNA

Brevet till Barroso

I början av 2000-talet konstateras att människor inte känner till Systembolagets samhällsuppdrag. Det behövs en kampanj…