Alkoholfritt – Systembolaget som trendsättare
Alkoholfria drycker är en växande trend i Sverige, inte minst bland yngre som vill ha en hälsosammare livsstil. Men det alkoholfria sortimentet är inget nytt hos Systembolaget, utan har funnits med nästan från början.
Systembolagets uppdrag är att sälja med ansvar och med omsorg om hälsan. Men det finns faktiskt något som Systembolaget gärna säljer mer av – de alkoholfria dryckerna. Så har det varit ända sedan 1950-talet.
Mitt under sommaren 1957 är det premiär för de alkoholfria dryckerna i systemsortimentet. Man måste inte dricka alkohol för att skapa feststämning: ett välkylt alkoholfritt vin eller ett glas sprudlande mineralvatten är svalkande alternativ för lata dagar i sommarbersån.
Under 1960-talet stiger försäljningssiffrorna och uppgår till cirka 120 000 liter per år. Än så länge en droppe i havet jämfört med omsättningen för vin och sprit, men likafullt ett steg i rätt riktning.
Nya alkoholfria drycker introduceras, som Weisslack, en vit halvtorr dryck passande till fiskrätter. I England går produkten under namnet ”Wunderbar”.
Vitt respektive rött vin avalkoholiseras genom en patenterad vakuummetod, får Systemkunderna veta, och kan med fördel användas även som smaktillsats i matlagningen i stället för vin.
År 1967 kommer Bitter Pellegrino, en italiensk körsbärsröd aperitif som då just blivit en stor succé i Frankrike. En uppfriskande och lagom bitter smak åt Camparihållet, lätt kolsyrad och utan alkohol.
En nyhet som tar verklig skruv är Pommac på magnumflaska som lanseras på Systembolaget lagom till nyåret 1980.
”Tanken är att få fler människor att inse att går man på fest ska man inte behöva dricka alkohol för att få en upplevelse, utan det ska finnas ett fullgott alternativ.”
Idag ser vi en ny växande hälsotrend och Systembolaget har sedan början av 2000-talet banat väg för att kunna erbjuda ett ännu större sortiment av kvalitativa och goda alkoholfria drycker, berättar Ulf Sjödin, Systembolagets sortimentschef.
”Alkoholfritt ska finnas i våra butiker som en naturlig del i vårt sortiment. Tanken är att få fler människor att inse att går man på fest ska man inte behöva dricka alkohol för att få en upplevelse, utan det ska finnas ett fullgott alternativ.”
Systembolaget vill medverka till att kunderna gör medvetna val. Det sker genom att lyfta fram Värdskapet och Smak som ett led i att få fler människor att reflektera över vad man väljer att hälla i glasen. Med kunskap och goda råd kan Systembolaget inspirera till val som känns nya, fräscha och oväntade. Varför inte avsluta middagen med en äppelmust till ostbrickan, eller föreslå ett vin som inte är fullt så alkoholstarkt som det kunden förväntar sig.
En del drycker specialtillverkas för den svenska marknaden. Bland annat växer intresset för cider och äppelmust av hög kvalitet men med låg eller ingen alkoholhalt från svenska äppelgårdar.
Alkoholfritt för en hälsosammare livsstil är en trend som Systembolaget har varit med om att skapa och det märks ingen avmattning, berättar Ulf Sjödin.
”Idag (2015) uppgår Systembolagets omsättning av alkoholfria drycker och lättdrycker till 150 miljoner kronor per år, och vi ser fortfarande en obruten tillväxt, trots att dagligvaruhandeln har följt efter och ökar i samma takt.”