UPPDRAGET

Att skapa en måltidskultur: kokböcker, smakklocka och digital rådgivning

Systembolaget står idag mitt i blickfånget för mat- och dryckeskulturen, en livsstil som många intresserar sig för. Och det har ända sedan starten varit viktigt att uppmuntra kunderna till medvetna val. Att visa hur man kan gå från brännvin till vin och alkoholfritt. Detta i kombination med egna kokböcker, den prisbelönta smakklockan och matchning av mat och dryck på nätet och via våra kunniga medarbetare.

Det är nog ingen överdrift att säga att Systembolaget har varit med om att skapa en ny svensk måltidskultur. Med ”Operation vin” på 1950- och 60-talen skapar Systembolaget en helt ny trend: gemene man börjar dricka vin.

Syftet är förstås att förmå människor att överge starkspriten i så stor utsträckning som möjligt, och hellre välja de alkoholsvagare vinerna, eller helt alkoholfria drycker.

Det innebär en ny syn på alkohol som en smakbärare och ackompanjemang till måltiden. Den gamla ovanan att använda alkohol för att supa sig full ska slutgiltigt bort. Istället handlar framtiden om att avnjuta ett eller ett par glas vin till helgens middag. Systembolaget börjar också ge ut egna broschyrer och receptsamlingar, till och med hela kokböcker.

I början av 1980-talet föds smakklockan. Det är Systembolagets dåvarande vice vd Jan Thagesson som kläcker idén. Tanken är att på ett lättsamt sätt hjälpa kunderna att orientera sig bland tusentals viner, öl och cidersorter.

Smakklockan beskriver karaktären på dryckerna med egenskaper som strävhet, fyllighet, fruktsyra och sötma och är en viktig hjälp framför allt när man ska kombinera dryck och mat. Exempelvis strävhet och fruktsyra i ett rött vin är viktiga komponenter som påverkar hur man upplever maträtten.

I början av 1980-talet föds smakklockan. Tanken är att på ett lättsamt sätt hjälpa kunderna att orientera sig bland tusentals viner, öl och cidersorter

I början av 2000-talet utvecklar Systembolaget beskrivningarna av enskilda drycker med allt mer neutrala och säkerställda begrepp från vinvärlden. Vinerna delas in i smaktyper. Till exempel anges vita viner i fem smaktyper: friskt & fruktigt, fylligt & smakrikt, druvigt & blommigt, lätt & avrundat samt sött.

Det introduceras också de populära matsymbolerna, för fisk, kyckling, vilt och så vidare. Det ges nya möjligheter att söka på drycker efter de kriterier som passar var och en.

En expertiskunskap som kommer kunderna till del – på ett så lättsamt och begripligt språk som möjligt.

Medarbetarna runtom i landets butiker besitter en stor kunskap inom mat och dryck – de är till stor hjälp för de kunder som själva gör sina inköp i butikerna. Dessutom finns Kundtjänsts experter som hjälper både butiker och kunder med alla slags frågor. Där finns en stor kunskapskälla hos Systembolaget.

Samtidigt utvecklas hemsidan där man idag kan få hjälp att välja dryck till maten med digital rådgivning: ”Vad passar till?”. Man kan välja bland vanliga maträtter eller skapa en egen maträtt och få förslag på passande dryck. Förslagen bygger på den samlade erfarenheten och kunskapen hos medarbetarna om att matcha mat och dryck för att få en bra smakupplevelse.

Mer om Systembolagets kundtjänst

Systembolagets kundtjänst erbjuder rådgivning till kunder och stöd till kollegor, ombud och samarbetspartner vid hemleverans. Kommunikatörerna på Kundtjänst besvarar frågor, tar emot synpunkter och klagomål och delar med sig av sin kunskap. Nu för tiden sker dialogen främst via telefon och mejl men även i olika mötesplatser på nätet som direkt i sociala medier.

I de allra flesta fall önskar kunderna rådgivning, att få hjälp med ett problem – fast ibland kontaktar de kundtjänst bara för att säga tack för hjälpen. Men viktigast är de löpande kundsynpunkter och klagomål som kommer in, vilket synliggör bättre än mycket annat de områden där kunderna har höga förväntningar och där Systembolaget kan bli bättre.

Under 2014 hanterades närmare 125 000 ärenden där de vanligaste frågorna handlar om Systembolagets drycker, kundbeställningar, mat & dryck samt butiker/ombud.

Fler artiklar om uppdraget

UPPDRAGET

Samhällsuppdraget: samma nu som då

Systembolaget har ett viktigt samhällsuppdrag: att sälja alkohol utan vinstintresse. Systembolaget finns eftersom alkohol inte är som andra varor.

UPPDRAGET

Bildning och försäljning

Sedan Systembolaget grundades 1955 har man genom information och kampanjer försökt påverka människor att välja alkoholsvagare drycker.