SORTIMENTET

Bredd och kvalitet till vettigt pris

Eftersom Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkoholdrycker till konsumenter är det viktigt att erbjuda ett brett sortiment. Därför har Systembolaget ett av världens bredaste sortiment av alkoholhaltiga drycker – även i landets mest avlägsna delar.

Men ursprungligen var sortimentet inte så viktigt, utan mer av ett nödvändigt ont, berättar Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin. Systembolagets uppdrag gick främst ut på att begränsa alkoholens skadeverkningar, medan urvalet av varor hanterades av Vin- & Spritcentralen. Vin- & Spritcentralen hade även ensamrätt på inköp, men efter nedläggning togs detta över av Systembolaget.

Systembolaget tar tidigt ansvar för att förändra dryckeskulturen hos svenska folket, som med den kampanj för viner som inleds 1957, ”Operation vin”. Konsumenterna ska lockas att välja vin istället för brännvin. Och det märks ett spirande vinintresse i Sverige. 1958 bildas föreningen Munskänkarna som växer till en landsomfattande vinorganisation.

Vin & Sprit importerar viner på butelj från de klassiska vingårdarna, men importerar också hela fat och tappar på flaskor vid sina egna anläggningar. Så kallade härtappade viner får ett växande utrymme i Systembolagets varusortiment.

Priserna hålls nere på härtappade viner tack vare stora volymer och lägre distributionskostnader, samt att det blir billigare att använda glas från svenska glasbruk. Men vinerna ses över axeln av vissa, som inte litar fullt ut på kvaliteten. År 1959 är det dock till och med premiär för härtappade slottsviner med årgång i Systembolagets varusortiment.

På 1960-talet fortsätter brännvinet att tappa terräng. Det sker också betydande inbördes förändringar mellan olika spritdrycker. Nu börjar kunderna köpa whisky, rom och vodka. Den i särklass mest sålda spritdrycken är dock fortfarande Renat brännvin, som 1960 svarar för 64 procent av den totala spritkonsumtionen.

”Intresset och kunskapen hos kunderna har ökat, men numera väljer man med omsorg och funderar på vad man ska ha för olika produkter vid olika tillfällen.”

En ny journalistik tar form, vinjournalistik, och tidningen Allt om mat börjar skriva om vin 1970. Bengt-Göran Kronstam är en av de första vinskribenterna.

I mitten av 1970-talet börjar Systembolaget med produktinformation på ett nytt sätt. Man börjar utbilda mer av personalen och ger ut Varunytt med information om nyheter i sortimentet. Man vänder sig också i allt högre grad till kunderna och lyssnar på vad de efterfrågar.

Det ökande intresset för kontinentala vanor och kombinationen mat och dryck letar sig också in i tv-tablåerna. Carl-Jan Granqvist och hans vinkompis Knut-Christian Gröntoft beskriver vindofter med begrepp som ”baksidan av en märr”.

Deras framträdande väcker enorm uppmärksamhet, på gott och ont. Carl-Jan blir en rikskändis och frontfigur för vinkulturen. Men det blir också svårt att under många år prata om vin utan att folk skrattar och härmar duons vinösa ordkonst.

Trots försäljningsuppgången av vin så har Systembolagets vinsortiment blivit mer begränsat jämfört med motbokstiden. År 1949 upptog Vin- & Spritcentralens stora katalog nära 600 olika vinsorter. Under 1970-talet och början av 80-talet ligger siffran konstant på runt 400.

Urvalet är främst väsentligt lägre bland kvalitetsviner, medan man täcker efterfrågan på så kallade bordsviner. Det är nu lantvinerna får sitt stora genomslag. De är billigare viner på returglas från olika distrikt i Frankrike, Tyskland och Spanien som tar en jättedel av marknaden. Vinflaskorna är försedda med skruvkapsyl, som alltså inte är en helt modern företeelse.

I Svenska Dagbladet kan man läsa om fyndpris för de populära lantvinerna och hur lämpliga de är för den enkla, okomplicerade maten i sommarbersån. Att lantvinerna nu börjar omskrivas och försäljningen rusar i höjden väcker intern kritik. Men marknadsavdelningen inom Systembolaget slår ifrån sig och menar att kunderna visst inte köper mer sedan lantvinerna kom – man byter bara märke till de viner som har hyfsad kvalitet till ett överkomligt pris och är försedda med en snygg etikett.

En brytpunkt kommer 1984 då Systembolaget skapar ett specialsortiment för vin och samtidigt öppnar en ny, litet exklusivare butik i Marmorhallarna i Stockholm. Tanken är att möta den växande kretsen av särskilt vinintresserade kunder. Man tänker också att det är ett sätt att möte kritiken Systembolagets ensamrätt på försäljning och skapa en större förståelse för Systembolaget bland vinintresserade svenskar.

I samma veva öppnas en specialbutik för öl i Karlstad, där kunderna själva kan plocka bland de totalt 39 ölsorter som då fanns på marknaden. Butiker med självbetjäning blir vanligare på 1990-talet och stimulerar ytterligare kundernas intresse för sortimentet. Även det ökande resandet och populärkulturen bidrar med nya trender och en växande efterfrågan på olika slags drycker.

En utveckling som fortsätter än idag, berättar Ulf Sjödin.

”Det har hänt väldigt mycket på några årtionden. När Explorer vodka hade sina glansdagar sålde den 15 miljoner liter per år. Idag uppgår hela spritförsäljningen till 18 miljoner liter. Det finns ingen enskild produkt som når så enorma marknadsandelar idag. Intresset och kunskapen hos kunderna har ökat, men numera väljer man med omsorg och funderar på vad man ska ha för olika produkter vid olika tillfällen.”

Systembolaget säljer idag mer av dyrare viner, och kunderna efterfrågar också ekologiska och närproducerade varor i högre utsträckning. Där intar de hantverksmässigt producerade ölsorterna en ny trend.

Nu finns i Sverige en lång rad mikrobryggerier vars tillverkning främst sprids i det egna närområdet. Medan vintrenden började i Stockholm har den nya öltrenden uppstått nästan samtidigt över hela landet.

Det starka stödet beror på att folk uppskattar att Systembolaget säljer alkohol med samhällsansvar

Ölintresset kan spåras till 1990-talet då fler svenskar reser runt i Europa efter Berlinmurens fall och kommer i kontakt med olika sorters öl. I och med EU-inträdet uppstår i Sverige en ny efterfrågan på specialöl på krogen och i Systembolagets butiker. Under många år har Systembolaget haft en årlig tillväxt på 30 procent av specialöl i sortimentet, berättar Ulf Sjödin.

”Det kan handla om förhållandevis dyra ölsorter som avnjuts i mindre mängd. Ett dryckesmönster som stämmer överens även med hur det ser ut inom andra segment: kunder som vill ha en högre kvalitet, men en lägre konsumtion.”

Hur stor nytta Systembolaget än gör för att minimera skadeverkningarna av alkohol i samhället kommer bolaget bara att finnas kvar så länge folk vill. Och idag är stödet för Systembolaget starkare än någonsin. Tre av fyra svenskar vill ha kvar Systembolagets ensamrätt.

Det starka stödet beror på att folk uppskattar att Systembolaget säljer alkohol med samhällsansvar. En annan anledning är det breda sortimentet, som har få motsvarigheter i världen.

Systembolaget har ett utbud som omspänner allt från exklusiva varor i mindre volymer till småskaligt och närproducerat. Och det är ett sortiment med en ojämförligt hög kvalitetskontroll.

Systembolaget tar ansvar för hela landet och därför finns tillgången till varorna och servicen inte bara i storstäderna, utan även på landsbygden: i Stockholm och Göteborg likväl som i Jokkmokk och Töreboda. Bredd, kvalitet, hållbarhet – lika viktigt på den stora som den lilla orten.

Fler artiklar om sortimentet

SORTIMENTET

Hela världen på ett ställe

Visst har det förändrats en hel del i hyllorna på Systembolaget genom åren. Historiskt har utbudet mejslats fram av kunniga dryckesexperter…

SORTIMENTET

Förpackningar

Idag är bag-in-box vinerna en stor del av Systembolagets sortiment. Men förpackningen möttes från början med skepsis.

SORTIMENTET

Alkoholfritt – Systembolaget som trendsättare

Alkoholfria drycker är en växande trend i Sverige, inte minst bland yngre som vill ha en hälsosammare livsstil.