Mode genom tiderna
Kläderna gör mannen – och kvinnan. Och Systempersonalen! Nya moden och trender har satt sin prägel på personalens kläder genom åren. Har du en favorit?
Systembolagets kläder är en viktig del av varumärket och för kundmötet. Kläderna ska signalera våra värderingar: omtänksam, kunnig och inspirerande. Dessutom ska de vara funktionella – och följa med sin tid
Kläderna speglar inte bara de olika tidsepokerna utan också hur vi har sett på vårt uppdrag och beskriver den resa Systembolaget gjort. Från gråa rockar i undangömda butiker till serviceinriktade experter i designade kläder i självbetjäningsbutiker.
1957
En mörkblå kavaj, eller snarare rock, i härligt ylletyg. Skjorta och passande byxor får man hålla med själv.
1961
Rocken som introduceras är ett av de populäraste plaggen i Systembolagets historia. Den luftiga rocken av nylon är både snygg och lättskött.
1965
Herrarna får en skjorta i nylon med ett emblem i form av en druvklase och ett S.
1968
Systembolagets damer byter rock. Nu kommer en grön i crimplene/terylene. En del modemedvetna damer syr upp sina rockar så att de slutar strax under stussen i en tid då ”kort-kort” är på modet.
1973
En ny kollektion, men den nya bruna damrocken sätter känslorna i gungning. Det kliar både här och där och sticker så man nästan svär, ryter Doris Leonardsson i tidningen Bouquet. Många klagar. Som det ju brukar vara i början.
1976
Stålblå skjorta som blir den dittills populäraste. Den kommer i tre modeller: slimmad, rak och som utanpåskjorta.
1978
Damerna får en färgsprakande röd rock.
1986
Systembolaget får en ny ”uniform”. Byxor, kjol, väst och pullover i grönt. Till detta en svagt gul, nästan cremefärgad, blus och skjorta. Vidare scarf, slips och bälte.
1992
Systembolaget byter om igen! Nu till grå byxa och kjol, grön väst med logotypmönster i ryggen, pullover med instickad logotype, scarf i grön/vitt med guldgult mönster och slips i grönt med guldgult mönster.
2000
Nu kommer en uniform som blir något av ett sorgebarn. Tygkvalitén håller inte måttet och färgskalan blir fel på byxorna.
2004
Dags för den första kollektion som tas fram i samarbete med kläddesigners.
2011
De första skisserna tas fram till den nya kollektionen.
2012
Systembolagets nya kollektion har en krämvit skjortkrage som är viktig för att öka synligheten inför kunderna, den är en symbol som tillsammans med slips eller scarf skapar en igenkänning. Tillsammans med accessoarerna skapar skjortkragen även ett välklätt intryck.
Förklädet lyfter fram personalens kunskap och för tankarna till en delikatessbutik, medan västen påminner om andra yrkesroller inom service, till exempel hovmästare.
Tygerna i den nya kollektionen är certifierade enligt Öko-Tex® standard 1000 som garanterar att materialen inte innehåller några skadliga ämnen för bäraren. Dessutom har Systembolaget valt att tillverka undertröjor av ekologisk bomull.