Från grårock till kundmöte
Den orättvisa motboken slopas 1955 och det nya Systembolaget växer fram. Och med det även en ny syn på kunder och personal. Bättre bemötande, mer kunskap och en god arbetsmiljö är nya ledord. Det är alla duktiga medarbetare som genom åren banat väg för att Systembolaget idag rankas som Sveriges bästa serviceföretag.
Visst är det annorlunda på 1950-talet. Då möter kunderna Systembolagets medarbetare med en disk emellan. Grårockar med ibland myndig ton som kontrollerar kunderna med spärrlistor och röda lampan. Upplevelsen att handla på Systembolaget var en annan jämfört med idag.
Men en gradvis förändring sker mot en ny tid med bättre service och bemötande. Systembolagets personal utbildas och butikerna moderniseras i glas och med ljusa träslag.
Inom bolaget introducerar nye vd:n Rune Hermansson du-reformen 1967 och även kunderna rycks med och börjar dua expediterna, i alla fall de yngre till att börja med. Systembolaget blir också först i Sverige med att genomföra medbestämmandelagen och personalrepresentanter tar plats i direktionen 1977.
Arbetsmiljön är en stor fråga: från att införa plastbackar som ersätter de otympliga trälådorna till att låta kunderna börja packa sina kassar själva. Det senare sker i slutet på 1980-talet.
Så kommer självbetjäningsbutikerna i början av 1990-talet. Det är första steget till en helt ny kundupplevelse och för medarbetarna en omställning. Mer tid skapas för frågor och att hjälpa till med dryckesvalen. Vägen har stakats ut mot att systempersonalen blir alltmer profilerade dryckesexperter.
Och vd:arna har satt sin personliga prägel på Systembolaget. Bara fem stycken under 60 år. Det har inte varit en katapultstol trots stora utmaningar att hantera: allt från uppbyggnaden av det nya Systembolaget på Harry Älmebys tid, 70-talets återhållsammare syn på alkoholfrågor under Rune Hermansson, anpassningen till EU under Gabriel Romanus, mutskandalen och återställandet av förtroendet efter mutskandalen under Anitra Steen. Och så befinner vi oss i nutid med Magdalena Gerger som vd. Hon har flera gånger fått ta emot pris för Systembolaget som Sveriges bästa serviceföretag. Historien lever vidare med fler kapitel att skriva i framtiden.