Grårockarna bakom disk blev din egen personliga dryckesexpert
Idag är det en självklarhet att mötas av ett leende i systembutiken och kunna fråga om vilken dryck som passar till fisksoppan, eller vilka ingredienser som ingår i den där exotiska drinken från semesterresan. Men så har det inte alltid varit.
På motbokstiden är det allt annat än friktionsfritt mellan kunder och personal. En omfattande pappersbyråkrati och långa köer skapar irritation. Butikspersonalen kan få sitta kvar i glödlampornas sken till långt in på nätterna med avstämningen av lagret, som måste göras varje dag.
När Systembolaget grundas 1955 avskaffas den diskriminerande motboken. Samtidigt rivstartar arbetet med att utveckla företaget. Många av de butikslokaler som övertas är trånga med en olämplig arbetsmiljö.
Kunderna har en viss respekt för personalen bakom disken, som i sina grå rockar utstrålar makt och myndighet. Och naturligtvis besitter en hel del kunskap.
Men det är inte alla medarbetare som har lika lång erfarenhet och kunskap. Systembolaget satsar regelbundet på kurser i dryckeskultur för personalen. Den nya kampanjen för viner innebär en hel del nytt att sätta sig in i: olika distrikt, druvor, smaker och vilka viner som passar till vilken mat.
På 1970-talet börjar arbetsmiljön bli ett nytt och omdebatterat ämne. Redan 1965 hade Systembolaget inlett ett prov med plastbackar istället för de tunga och otympliga trälådorna – till personalens glädje. Och 1976 försvinner trälådorna definitivt.
Den nya medbestämmandelagen träder i kraft från årsskiftet 1976/77 och Systembolaget blir först i Sverige med en MBL-överenskommelse. Personalen tar steget in i direktionen. Ett år senare är det premiär för Inlägget, en särskild MBL-tidning som granskar och debatterar arbetet i kommittéer och samarbetsorgan inom företaget.
En fråga som drivs är att personalen ska slippa packa varorna för att minska belastningsskadorna. I Huddinge börjar ett prov 1986 där kunderna själva får packa sina varor. Efter ett lyckat test ber Systembolaget från och med 1988 alla kunder att packa själva. Och tre år senare kommer de första självbetjäningsbutikerna, som även de bidrar till en bättre arbetsmiljö och inte minst en bättre upplevelse för kunderna.
I början av 2000-talet påbörjar Systembolaget en kulturresa till en plattare organisation. Kompetensen höjs hos personalen och det byggs närmare relationer till kunderna.
År 2002 är det premiär för dryckesprovningar för allmänheten i elva butiker. Folk har börjat vänja sig vid att man kan ställa frågor om allt mellan himmel och jord och få bra svar av personalen i butiker och i kundtjänst.
Systembolaget har ett unikt uppdrag. Alkoholskadorna i samhället blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse. Men i uppdraget ligger då även att ge kunderna ett så bra bemötande som möjligt, resonerar Mikael Wallteg, som är Systembolagets försäljningsdirektör och vice vd.
Och kvalitetsarbetet har gett resultat. Systembolaget har, vid 2010-talets mitt, utsetts till Sveriges bästa serviceföretag tre år i rad. Tre av fyra svenskar vill ha kvar ensamrätten, och 97 procent av kunderna är nöjda med Systembolaget.
”Vi har gått från att vara myndighet till att bli mänskliga”, säger Mikael Wallteg, Systembolagets försäljningsdirektör och vice vd.