Hela världen på ett ställe
Visst har det förändrats en hel del i hyllorna på Systembolaget genom åren. Historiskt har utbudet mejslats fram av kunniga dryckesexperter, men också styrts av kundernas efterfrågan. Och Systembolaget har drivit trender, som till exempel det alkoholfria sortimentet och att allt fler går över till ekologiska drycker.
När det nya Systembolaget grundas 1955 kommer för första gången starköl in på hyllorna. Och fortfarande är brännvin den vara som utövar den största lockelsen hos kunderna.
Men en målmedveten kampanj gör att Systembolaget kan börja möblera om i hyllorna – brännvinsflaskorna ersätts av vinflaskor i allt högre grad. De fina årgångsvinerna är det bara ett fåtal kunder som intresserar sig för, men de nya så kallade härtappade vinerna som importeras på stora fat och buteljeras på Vin & Sprits anläggningar i Sverige är prisvärda och överkomliga för en växande kundkrets.
Vill man känna sig modern och i tiden bjuder man goda vänner på vin till middagen när det blir 60-tal. Det är också nu som svenskarna upptäcker andra spritsorter än brännvin, som whisky, rom och vodka.
Vill man känna sig modern och i tiden bjuder man goda vänner på vin till middagen när det blir 60-tal
Vinintresset skjuter i höjden på 1970-talet och till och med tidningarna börjar skriva om vin. Systembolaget blir bättre på att informera om sina varor och personalen fortbildas regelbundet. Även kunderna är mer upplysta än förr och det börjar bli viktigare att lyssna på vad kunderna vill ha.
80-talet är lantvinernas förlovade decennium. Bordsviner från Italien, Spanien och Frankrike med färgglada etiketter och skruvkapsyl tar upp en stor del av marknaden. Och Systembolaget möter den ökade efterfrågan genom att 1984 öppna en särskild vinbutik i Marmorhallarna på Östermalm i Stockholm med ett specialsortiment.
Många fler länder i olika världsdelar blir representerade i sortimentet. Och 1990-talet kommer med självbetjäningsbutiker där man själv får gå runt och botanisera bland varorna. Att gå in i en Systembutik kan alltmer bli som att göra en jorden runt-resa i fantasin.
Det är även nu ölintresset tar fart, inte bara i storstäderna utan runt om i hela landet samtidigt. Specialöl från andra länder och lokalproducerade öl vid små mikrobryggerier är den nya trenden runt millennieskiftet.
Och samtidigt breddar Systembolaget sitt alkoholfria sortiment. Redan 1957 kom alkoholfria drycker in i butikerna och med en växande hälsomedveten kundkrets så går Systembolaget i bräschen för en ny trend som får avtryck i samhället under 2000-talet. Nu är det inne att beställa en alkoholfri öl på krogen eller att blanda alkoholfria drinkar på festen.
Våra kunders kunskap och intresse för drycker, hållbarhet och hälsa har ökat de senaste åren. Det ställer höga krav på Systembolagets sortiment. Vi vill på ett snabbt och bra sätt anpassa vad vi har i hyllan till kundernas önskemål. Vårt sortiment täcker in allt från vin producerat på små familjeägda vingårdar och öl från hantverksbryggerier till sprit från världsledande varumärken.
Idag har Systembolaget ett sortiment som har få andra motsvarigheter i världen. Det är noga utvalda och testade produkter som säljs med ansvar och omsorg om folkhälsan.
Kundernas efterfrågan, liksom säsong, högtider och internationella trender lägger grunden för vilka drycker som tas in i sortimentet och kommer våra kunder till del. Våra inköpare provar varje år flera tusen produkter från hela världen. I Systembolagets kvalitetssäkrade fasta sortiment finns cirka 2 400 drycker (2015). Dessutom har vi ett kvalitetssäkrat tillfälligt sortiment som varierar under året. Utöver det finns cirka 12 900 produkter (2015) tillgängliga hos våra leverantörer för beställning genom oss.
Idag har Systembolaget ett sortiment som har få andra motsvarigheter i världen. Det är noga utvalda och testade produkter som säljs med ansvar och omsorg om folkhälsan.