En historia i sju teman.

År 1955 tar alkoholpolitiken i Sverige ett nytt steg. Den orättvisa motboken avskaffas och istället startar det rikstäckande Systembolaget. Nu får alla över 21 år handla öl, vin och sprit. Systembolagets uppdrag idag är det samma som då: att sälja alkohol utan vinstintresse. Men Systembolagets historia visar att uppdraget verkställts på olika sätt över tid, kopplat till hur samhället utvecklats. Hur det gått till utforskar vi här utifrån ett antal perspektiv i sju olika teman.

TEMAN

Ursprunget

Systembolaget är idag ett företag med högt förtroende hos svenska folket. Men historien visar att svenskarnas förhållande till spriten inte varit enkel.

TEMAN

Uppdraget

Systembolaget har fått ensamrätt av staten på alkoholförsäljning eftersom alkohol inte är som andra varor. Men hur säljer man alkohol utan vinstintresse.

TEMAN

Kampanjerna

”Operation vin”, ”Spola kröken” … Systembolagets kampanjer har alltid handlat om att sprida kunskap om folkhälsan och människors relation till alkohol.

TEMAN

Händelser

Systembolagets historia är fylld av viktiga vändpunkter och milstolpar. I historiens ljus är till och med kriserna lärorika

TEMAN

Butikerna

Det är i butikerna som svenska folket mest påtagligt möter Systembolaget. Kanske är det där den största förvandlingen har skett genom åren.

TEMAN

Sortimentet

Historiskt har utbudet mejslats fram av kunniga dryckesexperter, men också styrts av kundernas efterfrågan. Och Systembolaget har drivit trender själva

TEMAN

Medarbetarna

Den orättvisa motboken slopas 1955 och det nya Systembolaget växer fram. Och med det även en ny syn på kunder och personal.