Butikerna

Kära systempåse!

Systembolagets påsar har gått i olika färger och haft olika budskap. Många motiv som passerat revy minns många kunder tydligt än idag.

År 1967 introduceras bärkassen i plast, en efterlängtad serviceförbättring.

Plastpåsen är egentligen en svensk uppfinning och en av de mest spridda i världen. Den första plastpåsen kom till på det lilla företaget Celloplast i Norrköping. Hemma i vd:n Curt Lindquists gillestuga klippte Curt och en medarbetare till plasten med sax och svetsade samman bitarna med ett strykjärn.

Försäljningchefen Sten Thulin stod bakom patentansökan som avsåg en stark plastpåse med handtag, hållbar nog att bära hem varor i. Patentet registrerades i USA 1965 och strax efteråt i Sverige.

Starten för den nya plastpåsen går trögt. Men i april 1967 testar Systembolaget en kasse i plast på prov under två veckor i de båda Jönköpingsbutikerna. I två veckor provas också en traditionell men något förstärkt papperskasse.

Kunderna är litet oroliga i början – ska plastpåsen hålla för de ömtåliga varorna? Men påsarna håller och en ny era är född. Snart går hela Systembolaget över till den nya bärkassen i plast.

Därmed upphör tveksamheterna för plastpåsen och marknaden erövras för det lilla Norrköpingsföretaget. En världssuccé har blivit till.

Systembolagets påsar har gått i olika färger och haft olika budskap genom åren. En del av dem minns många tydligt än idag. Det är förresten inte förrän 1997 som Systembolaget börjar ta betalt för påsen, en krona. Då införs också en miljöbärkasse där hela 90 procent av påsen tillverkas av returplast.

Under 2015 byter Systembolaget ut bärkassen i återvunnen plast till en bärkasse gjord av sockerrör. De nya påsarna är av bättre kvalité och går i linje med Systembolagets hållbarhetsstrategi, då de är baserade på förnyelsebara råvaror snarare än oljebaserade.

Fler artiklar om Butikerna

Butikerna

Från över-disk till självbetjäning

Det är i butikerna som svenska folket mest påtagligt möter Systembolaget. Och kanske är det där den största förvandlingen har skett genom åren – från mörka gränder med diskreta skyltar till dagens...
Våra butiker: från bakgator till stadskärnan

Våra butiker: från bakgator till stadskärnan

De gamla Systembutikerna låg i stor utsträckning på undanskymda bakgator. Men när det nya Systembolaget grundas 1955 bestämmer sig ledningen för att dra fram butikerna i ljuset. Där påbörjas...
Service i tiden: ombud och digitalisering

Service i tiden: ombud och digitalisering

Systembolaget strävar efter att alltid ge kunderna bästa möjliga service. På landsbygden är det ombuden som är Systembolagets förlängda arm. Systembolaget har också varit tidigt ute med beställning...
De lördagsstängda åren

De lördagsstängda åren

Lördagsöppet eller inte. Det har varit en av de mest omdebatterade frågorna genom åren. En het potatis som till och med orsakade en vd:s avgång.
80-talets lyx: vinbutiken i Marmorhallarna

80-talets lyx: vinbutiken i Marmorhallarna

1980-talet kommer med nya lockelser. Svenskarna har fått smak för njutning och kontinentala vanor. I storstadens Stockholm kan man uppleva yuppieeran med en ny sorts lyxkonsumtion: kläder, klockor...
När Filipstad fick välja själva: den första självbetjäningsbutiken

När Filipstad fick välja själva: den första självbetjäningsbutiken

1991 öppnar Systembolaget en första försöksbutik med självbetjäning i FIlipstad inför ett stort pressuppbåd. Särskilda charterbussar sätter kurs mot Filipstad med nyfikna kunder.
Kära systempåse!

Kära systempåse!

Systembolagets påsar har gått i olika färger och haft olika budskap. Många motiv som passerat revy minns många kunder tydligt än idag.