BUTIKERNA

Från över-disk till självbetjäning

Det är i butikerna som svenska folket mest påtagligt möter Systembolaget. Och kanske är det där den största förvandlingen har skett genom åren – från mörka gränder med diskreta skyltar till dagens öppna, ljusa butiker där kunderna själva får botanisera i hyllorna.

Att som idag fritt få välja i butiken är helt otänkbart när Systembolaget grundas 1955. Då är minnet av spritmissbruket så starkt att försäljning över disk är det enda självklara. Det var så man handlade på den tiden, inte bara i Systembolagets butiker.

Systembutikerna låg ofta i undanskymda lägen i städerna och skyltfönstren hyrs ut till reklam för helt andra varor, som till exempel kostymer och skjortor. Med Systembolagets grundande blir det ändring på detta.

Nu är det fritt fram för alla över 21 år att handla alkoholdrycker, men ett visst tabu omger hanteringen. En del kunder drar sig för att gå in i systembutiken och be personalen plocka fram varor – särskilt om man inte riktigt vet vad man ska köpa.

Successivt införs åtgärder som gör det lättare för personalen att stoppa missbrukare från att handla. Mellan 1964 och 1977 finns ”röda lampan” på kassaapparaterna, som tänds antingen slumpmässigt för legitimationskontroll – eller så kan lampan tändas manuellt om kassören misstänker att kunden är spärrad för inköp.

Id-kort med foto blir obligatoriskt, och Systembolaget erbjuder till och med egna id-kort. Fotoautomater finns tillgängliga i butikerna.

Från början har Systembolaget lördagsöppet, men 1982 beslutar riksdagen att butikerna ska vara stängda på lördagar efter flera års debatterande. Skälet är att få ner alkoholkonsumtionen och minska våldet som inträffar på helgerna. Inte förrän 2001 blir det lördagsöppet igen.

1984 öppnar specialbutiken för vin i Marmorhallarna i Stockholm. Det är ett försök att möta det ökade vinintresset som skjutit fart under 80-talet, i takt med att mat, njutning och kontinentala vanor har fått ett större utrymme i Sverige. Butiken har exklusiva viner i dyrare prisklasser och extrautbildad personal ger kunderna vintips. Och i vissa butiker börjar kölappar införas för att ge tid till att välja i glasmontrarna.

Men 1991 öppnar Systembolaget en försöksbutik med självbetjäning i Filipstad inför ett stort pressuppbåd.

Nu får kunderna plocka själva i hyllorna och betala i en ”snabbköpskassa”. På det hela taget faller försöket väl ut, och alltfler butiker fräschas upp och byggs om till det nya sättet att handla. För kunderna ökar möjligheten att botanisera bland Systembolagets varor och personalen får mer tid att ge rekommendationer, bland annat om vilka drycker som passar till vilken mat.

IT-eran närmar sig. 1999 godkänner riksdagen att Systembolaget kan få utökade öppettider på vardagar och acceptera betal- och kreditkort, samt möjlighet till beställningar via internet.

Sedan länge stannar inte tillgängligheten för Systembolaget vid själva butikslokalerna. I hela Sverige har Systembolaget så kallade ombud som hjälper till med både försäljning och distribution, och på landsbygden hjälper ombuden till med beställning av drycker för avhämtning. Och det har genom åren kompletterats med beställning på nätet, och försök med hemleverans av varor. Det är olika typer av service som förväntas av en modern detaljhandelskedja.

Fler artiklar om butikerna

BUTIKERNA

Våra butiker: från bakgator till stadskärnan

De gamla Systembutikerna låg i stor utsträckning på undanskymda bakgator. Men när det nya Systembolaget grundas 1955 bestämmer…

BUTIKERNA

Service i tiden: ombud och digitalisering

Systembolaget strävar efter att alltid ge kunderna bästa möjliga service. På landsbygden är det ombuden som är Systembolagets…

BUTIKERNA

De lördagsstängda åren

Lördagsöppet eller inte. Det har varit en av de mest omdebatterade frågorna genom åren. En het potatis som till och med orsakade en vd:s avgång.