BUTIKERNA

80-talets lyx: vinbutiken i Marmorhallarna

1980-talet kommer med nya lockelser. Svenskarna har fått smak för njutning och kontinentala vanor. I storstadens Stockholm kan man uppleva yuppieeran med en ny sorts lyxkonsumtion: kläder, klockor och bilar. Och finsmakarna efterfrågar dyrare och bättre viner. Systembolaget hänger med sin tid och öppnar en ny paradbutik på Östermalm.

Det är dagen efter midsommarhelgen 1984 som Systembolagets nya specialbutik anpassad för viner öppnar i Marmorhallarna mellan Birger Jarlsgatan och Grev Turegatan. Kunderna möts av en ljus inredning med glastak och björkpaneler kompletterad med gröna växter och små sittgrupper. I glasmontrar visas vinflaskorna upp tillsammans med olika kulturhistoriska föremål.

Det är ett sätt att möta det nya och växande vinintresset, säger Jan Thagesson, Systembolagets dåvarande varuchef, i en tidningsintervju.

Gun Lindberg, tidigare anställd på Systembolagets kundtjänst, mindes öppningsdagen i detalj.

”Jag minns de vackra lokalerna i Marmorhallarna med skåp i björk där vinerna stod uppställda. Det var väldigt nervöst inför öppningsdagen. Vi hade läst på om de nya vinerna, men visste ju att det fanns en kundkrets som hade mycket stora kunskaper om vin och som tyckte om att ställa oss på prov.”

Redan från början kan Systembolaget erbjuda kunderna ett 50-tal olika märken i butiken utöver det ordinarie sortimentet. Fullt utbyggd kom det att handla om ett 100-tal olika sorter. Varje månad presenterades en nyhet.

”Jag minns de vackra lokalerna i Marmorhallarna med skåp i björk där vinerna stod uppställda.”

Sammanlagt hade den vinintresserade 450 viner att välja på i butiken första dagen. En del viner fanns det få flaskor av, och varje kund fick bara köpa ett begränsat antal.

Stockholmarna drack vid den här tiden mest vin i landet: 27 liter per person jämfört med riksgenomsnittet på 11 liter.

Systembolaget hade redan på prov infört vissa butiker i landet med kölappsystem och märkt att kunderna i dessa butiker tagit sig mer tid att titta i skyltmontrarna, och därmed hade intresset för att prova nya sorter tagit fart.

På plats i Marmorhallarna fanns från början minst två personer från bolagets kundtjänst som informerade och gav råd om vinerna.

”Regelbundet ordnade vi vinprovningar, från början en gång i månaden, senare två gånger per månad. Vi började också få in allt fler viner från nya länder, som Luxemburg, England, Libanon och småområden i Frankrike och Italien. Småningom även Australien och USA. Vinintresset växte enormt vid den här tiden.”

I november 1986 står de riktiga kännarna i kö som till en rockgala utanför vinbutiken. De är ute efter Château Palmer årgång 1979 för 300 kronor och Mouton Rothschild årgång 1978 för 800 kronor flaskan. Vinerna är Y-märkta och kan bara köpas i vinbutiken.

”Många kunder var nyfikna och gick gärna runt och tittade även om de sedan ändå bara köpte en flaska vanlig Vino Tinto.”

Men visst var det också många vanliga kunder i butiken, berättade Gun Lindberg.

”Många kunder var nyfikna och gick gärna runt och tittade även om de sedan ändå bara köpte en flaska vanlig Vino Tinto.”

Senare flyttar Systembolaget sin paradbutik till Regeringsgatan och skapar en särskild vinkällare. Motsvarande vinkällarkoncept öppnas också i Nordstan i Göteborg och i Hansacompagniet i Malmö.

Fler artiklar om butikerna

BUTIKERNA

Från över-disk till självbetjäning

Det är i butikerna som svenska folket mest påtagligt möter Systembolaget. Och kanske är det där den största förvandlingen har skett genom åren –

BUTIKERNA

Våra butiker: från bakgator till stadskärnan

De gamla Systembutikerna låg i stor utsträckning på undanskymda bakgator. Men när det nya Systembolaget grundas 1955 bestämmer…

BUTIKERNA

Service i tiden: ombud och digitalisering

Systembolaget strävar efter att alltid ge kunderna bästa möjliga service. På landsbygden är det ombuden som är Systembolagets…