1955 – Systembolaget grundas
En ny tid randas. På hösten 1955 slopas den kritiserade motboken och svenskarna får börja köpa alkohol utan ransonering. Ett nytt rikstäckande företag grundas – Systembolaget.
1955 är ett år med epokgörande skiften. Sir Winston Churchill avgår som brittisk premiärminister och på andra sidan Atlanten föds en ny ungdomsrörelse: rockmusiken. Elvis Presley gör sin första konsertturné och Bill Haley sjunger Rock around the clock.
Här hemma i Sverige blir Gunnar Sträng ny finansminister, en post han innehar ända till 1976. Begreppet fattigvård avskaffas, samtidigt som det första svenska charterplanet landar på Mallorca. Det är en ny tid med nya intryck och vanor.
Det här är också året för en milstolpe i den svenska alkoholpolitiken. Lagom till att höstlöven faller skrotas den kritiserade motboken. Den 1 oktober slås 41 lokala systembolag med sammanlagt 247 butiker på 147 orter samman till ett enda rikstäckande bolag – Nya Systemaktiebolaget.
Det historiska ögonblicket fångas på bild när den siste motbokskunden på butiken vid Malmtorgsgatan i Stockholm, herr S. Brodd hette han visst, fick sitt ”eldvatten”.
Starkölsförsäljningen orsakar kaos de första dagarna och lagren töms på bryggerierna, vars maskiner går för högtryck
Nu får man börja handla vin och sprit utan formaliteter och ransonering – och till och med starköl. Det var länge en vara som endast gick att köpa mot läkares recept på apoteken.
Det är framför allt starkölsförsäljningen som orsakar kaos de första dagarna och lagren töms på bryggerierna, vars maskiner går för högtryck.
En norrbottning invigde det nya Systemet med att beställa 125 liter brännvin och en halv liter likör på ett bräde. Men övergången från motbok går smidigare än någon vågat hoppas. ”Säkert en stor besvikelse för många! Det hände ju ingenting! De väntade rekordköerna blev det inte mycket av”, konstaterar Systembolagets personaltidning Bouquet.
En ny och friare tid tar sin början – en historia som är berättelsen om Systembolagets utveckling till ett av Sveriges mest servicevänliga företag samtidigt som huvuduppdraget står i fokus: att sälja alkohol med samhällsansvar och utan vinstintresse.